Assalamualaikum...
Entri bukan nak tutup periuk nasi, periuk gulai ke apa.
Cuma kongsi pengalaman sebagai buyer.
Pre-loved item.
19 Mei 2015
-Booking untuk beli 2helai seluar untuk anakda.
-Request untuk bayar ketika gaji pada 21 Mei 2015.
-Seller said ok. I am ok too la..
21 Mei 2015.
- PM seller minta total, dan acc number sebab nak bayar.
-Seller reply dia kat luar dan sibuk.
-So direct cakap, saya balik kerja awal hari ni, dan malas nak internet banking kat rumah sebab line slow, paling awal boleh bank-in next monday since ahad kelantan masih cuti bola. (bagitau supaya tak cakap kite shopping main-main dan takut kena backout kat seller)
-Seller reply takpe, take your time. (lega)
25 Mei 2015.
-PM seller untuk dapatkan total dan acc number.
-Seller tanya balik saya order apa ye, dia dah lupa. (serius dah rasa fed-up dan geram, dia lupa order kite, nak suruh kite tag dia semula- did you know how many notification i have? need i browse one by one in hundreds picture in the album?)
- Kite cakap kite pun tak tahu dah order dari album mana.
-Seller janji nak cari.
Then mula la hari-hari I pm seller tu.
(ikutkan hati dah tak nak beli, tapi ntah la, kite pernah jadi seller, kite tahu perasaan tiba-tiba cancel, pastu taknak la rosakkan nama jadi backout buyer)
3 Jun 2015
- Seperti biasa bertanya pasal my book item.
-Seller siap tanya kot ada tukar nama profile sebab dia masih tak jumpa. (Pfffhh...kalau kite jahat sangat kite diam teruslah kot, block)
22 Jun 2015
-Seller PM dah jumpa my book item. (ikotkan dah tawar hati sangat dah, sebulan kot dari tarikh kite book tapi masih pegang prinsip dah buat perjanjian tak baiklah break it)
-Again mintak tangguh bayar pada gaji pada 25 Jun 2015, again mintak total dan acc number.
-Seller tanya dok mana. dengan senang hati jawab kelantan.
25 Jun 2015
-PM seller untuk dapatkan total dan acc number.
-Seller tanya dok kampung ke bandar (eh, ada kaitan kenapa, tak faham)
-Seller kata setengah courier service tak hantar kat kampung kena ambik kat office mereka. (Eh, nak pakai pos apakah seller ni? kampung sangat ke kelantan ni?)
- I pembeli online tegar, semua courier service kenal dah rumah I. (sorry la jawapan dek geram sangat)
-Seller tanya la nak poslaju or register. (rasa nak gelak je.takat hantar pakai pos posmen tu bff kite la) -seller tanya lagi courier apa yang pernah sampai rumah. (again nak marah tapi sabar jawab je apa soalan dia)
-Seller cakap oo...taklah kampung sangat rumah you, courier boleh jumpa.
-kite terus buat payment kasi details.
Conclusion, seller ni bernasib baik sebab hari ni hari kite sangat sabar- sebab bulan ramadan kot. Pastu memang taubat ini pertama kali dan terakhirlah kite deal dengan seller ni. Tunggu nak unfriend je ni.
Awak jadi seller takde hak nak pandang rendah pada buyer ke apa okey. Awak kena treat buyer tu as queen/king sebab buyer bagi rezeki kat awak.Kalau courier xdapat hantar kena pick up kat post office pun, dengan sebab munasabah la kot dan post akan call customer kan? Kenapa so sibuk nak tahu kekampungan ke tidok rumah kite tu.
Ye. I tak sound dia. Malas nak emo lebih-lebih.
Kite dah deal dengan hundreds online seller thru fb, ig. Sangat faham kadang seller buat part time je menjual online dan kite hormati tu. Bila seller kata dia kerja, nanti balik kerja baru balas. Kite okey je, tak pernah melenting pun.
Share kat blog, supaya kalau ada pembaca disini seller, jadikan ikhtibar okey. Janganlah sampai buyer tertunggu-tunggu, ikhlas la berniaga, jaga hati buyer juga.
Paham sangat ada buyer yang sangat fussy tapi macam mana eh nak cakap...
Boleh beza kan fussy buyer dengan tak. Kalau yang fussy tu, silakan la nak layan secara fussy jugak tapi janganlah jugak sampai seller plak over fussy. Kalau yang tak fussy, treat them well, they will come back for you. So fair and square la.
Respect. Treat other well, other will treat us well.
-Booking untuk beli 2helai seluar untuk anakda.
-Request untuk bayar ketika gaji pada 21 Mei 2015.
-Seller said ok. I am ok too la..
21 Mei 2015.
- PM seller minta total, dan acc number sebab nak bayar.
-Seller reply dia kat luar dan sibuk.
-So direct cakap, saya balik kerja awal hari ni, dan malas nak internet banking kat rumah sebab line slow, paling awal boleh bank-in next monday since ahad kelantan masih cuti bola. (bagitau supaya tak cakap kite shopping main-main dan takut kena backout kat seller)
-Seller reply takpe, take your time. (lega)
25 Mei 2015.
-PM seller untuk dapatkan total dan acc number.
-Seller tanya balik saya order apa ye, dia dah lupa. (serius dah rasa fed-up dan geram, dia lupa order kite, nak suruh kite tag dia semula- did you know how many notification i have? need i browse one by one in hundreds picture in the album?)
- Kite cakap kite pun tak tahu dah order dari album mana.
-Seller janji nak cari.
Then mula la hari-hari I pm seller tu.
(ikutkan hati dah tak nak beli, tapi ntah la, kite pernah jadi seller, kite tahu perasaan tiba-tiba cancel, pastu taknak la rosakkan nama jadi backout buyer)
3 Jun 2015
- Seperti biasa bertanya pasal my book item.
-Seller siap tanya kot ada tukar nama profile sebab dia masih tak jumpa. (Pfffhh...kalau kite jahat sangat kite diam teruslah kot, block)
22 Jun 2015
-Seller PM dah jumpa my book item. (ikotkan dah tawar hati sangat dah, sebulan kot dari tarikh kite book tapi masih pegang prinsip dah buat perjanjian tak baiklah break it)
-Again mintak tangguh bayar pada gaji pada 25 Jun 2015, again mintak total dan acc number.
-Seller tanya dok mana. dengan senang hati jawab kelantan.
25 Jun 2015
-PM seller untuk dapatkan total dan acc number.
-Seller tanya dok kampung ke bandar (eh, ada kaitan kenapa, tak faham)
-Seller kata setengah courier service tak hantar kat kampung kena ambik kat office mereka. (Eh, nak pakai pos apakah seller ni? kampung sangat ke kelantan ni?)
- I pembeli online tegar, semua courier service kenal dah rumah I. (sorry la jawapan dek geram sangat)
-Seller tanya la nak poslaju or register. (rasa nak gelak je.takat hantar pakai pos posmen tu bff kite la) -seller tanya lagi courier apa yang pernah sampai rumah. (again nak marah tapi sabar jawab je apa soalan dia)
-Seller cakap oo...taklah kampung sangat rumah you, courier boleh jumpa.
-kite terus buat payment kasi details.
Conclusion, seller ni bernasib baik sebab hari ni hari kite sangat sabar- sebab bulan ramadan kot. Pastu memang taubat ini pertama kali dan terakhirlah kite deal dengan seller ni. Tunggu nak unfriend je ni.
Awak jadi seller takde hak nak pandang rendah pada buyer ke apa okey. Awak kena treat buyer tu as queen/king sebab buyer bagi rezeki kat awak.Kalau courier xdapat hantar kena pick up kat post office pun, dengan sebab munasabah la kot dan post akan call customer kan? Kenapa so sibuk nak tahu kekampungan ke tidok rumah kite tu.
Ye. I tak sound dia. Malas nak emo lebih-lebih.
Kite dah deal dengan hundreds online seller thru fb, ig. Sangat faham kadang seller buat part time je menjual online dan kite hormati tu. Bila seller kata dia kerja, nanti balik kerja baru balas. Kite okey je, tak pernah melenting pun.
Share kat blog, supaya kalau ada pembaca disini seller, jadikan ikhtibar okey. Janganlah sampai buyer tertunggu-tunggu, ikhlas la berniaga, jaga hati buyer juga.
Paham sangat ada buyer yang sangat fussy tapi macam mana eh nak cakap...
Boleh beza kan fussy buyer dengan tak. Kalau yang fussy tu, silakan la nak layan secara fussy jugak tapi janganlah jugak sampai seller plak over fussy. Kalau yang tak fussy, treat them well, they will come back for you. So fair and square la.
Respect. Treat other well, other will treat us well.
sorry, kalau sy dh mls..lantak dia..
ReplyDeletehuhu..anggaplah itu rezeki beliau.bkn rezeki kite.
Deletekalau masa tu mood baik boleh sabar lagi, kalau tak mmg akan cari seller lain jer.
ReplyDeletedisebabkan dah berkenan sangat kat barang tu,terpaksa jugak kan redah sikap seller tu..isk..geram je
ReplyDeletetudia...sbulan dh kot...klau sy sori...xmo dh accept
ReplyDelete