Pasta Untuk #muhamadthaqifaiman

Assalamualaikum...

Remember my last entry about never to late itu?
Semalam kasi bekalkan anak ke rumah opahnya dengan kentang + ikan bilis + madu + Pevoo sahaja.
Pastu balik kerja semalam tak terus bersusah-payah memasak bubur. 9.30pm baru terhegeh-hegeh ingat pasal makanan anak untuk hari ini belum siap. Mata dah mengantuk kalau nak tunggu masak bubur.
Immidiately check the kitchen.
Pasta ada, tomato ada, ayam ada. Marilah kite merealisasikan mimpi menghidangkan anak dengan menu pasta...
Memula nak mula masak. Freak!
Aiseehhh! tak de resepi. Macam mana nak buat? Malas nak surf tenet memalam.
<rasa nak simpan segala bahan balik doh>
Namun! ting!
Minda menjana resepi dengan pantas.

Bahan-bahan :
1 biji tomato
1 kiub puree carrot
Isi ayam
PEVOO
Pasta baby (Heinz)

Cara-caranya :

1. Rebus 5sudu teh pasta baby. Sekejap je pasta baby ni lembut sebab tekstur yang halus sajoo.
2. In other pot, rebus tomato dengan kulit hingga kulitnya pecah aka mengelupas sendiri. Buang kulit dan blend sekejap.
3. Dalam kuali, tumis ayam yang telah didadu halus mengguna PEVOO. Masukkan tomato yang sudah di kisar. Masukkan 1 kiub puree carrot untuk dapatkan rasa manis semulajadi. Masak seketika. 4. Dah mendidih. Tutup apinya dan tuang sahaja sos pasta ke atas pasta.


Syok tengok pasta cecomel diselimuti sos pasta itu. Nampak yummy! Rasa pun yummy. Bhahaha...
Papa Thaqif pun dok merenggek nak sebab nampak sedap sangat...

** Kite blend sikit pasta+sos itu sebelum bagi Thaqif sebab Thaqif belum ada gigi, ambik gamboo je beria tanpa blend

Untuk Thaqif sebenarnya tak blend pun tak pa dah pasal gusi dah kuat, dah pandai kunyah-kunyah. Bagi epal separuh, dia boleh gigit-gigit isi epal tu sampai tinggal 1/4. Tu kira dah abes boring nak gigit la tu. Seronok giler tengok Thaqif dok gigit-gigit epal tu macam menyelerakan sangat. Kasi makan dengan pemerhatian penuhlah sebab kadang Thaqif gigit sampai isi epal terkopek, risau lekat plak dalam mulut, tapi so far tak de la.


Comments

  1. sedaplahh thaqif makan pasta :D
    jom join segmen saya :D

    ReplyDelete
  2. Sekali sekala bg pasta mesti thaqif suka kan..homemade pulak tu lg sedap^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg suka sgt.habis mkn.biasa bg new menu jrg abes.ni habis

      Delete
  3. angan² nk beli pasta, tp smpi ke sudah xde..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi...beli la...msti danish sukaaa

      Delete
  4. thanks dear berkongsi resepi ni...

    ReplyDelete
  5. bagusnya...
    nnt dh ada ank leh cari balik resepi ni

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pengalaman Book Flight Menggunakan Airpaz

Butik Pengantin / Bridal di Kelantan

Pengalaman 1st time beli tanah lot banglo. Part 1